Algemene voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN
ACCURIX
1. Algemeenheden
1.1. Deze algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten, offertes, aanbiedingen, orderbevestigingen, facturen en creditnota’s die van toepassing zijn tussen Accurix Commanditaire vennootschap met zetel te 3500 Hasselt Toekomststraat 16, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0764.531.135 (hierna “Accurix”) en een natuurlijk persoon of rechtspersoon, opdrachtgever van de diensten, (hierna “Klant”), met uitsluiting van de eventuele algemene voorwaarden van de Klant.
1.2. Een Klant die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen (met name een consument in de zin van artikel I.1.,2° WER) wordt hierna “Klant-consument” genoemd.
1.3. Van de inhoud van deze algemene voorwaarden kan slechts worden afgeweken mits een uitdrukkelijk schriftelijk akkoord tussen partijen.
2. Offerte-Bestelling
2.1. Offertes blijven 14 dagen geldig, tenzij anders bepaald.
2.2. Door schriftelijke bevestiging van de Klant (hieronder eveneens begrepen per e-mail) komt een overeenkomst tot stand.
3. Omvang en uitvoering van de werken
3.1. De werken omhelzen enkel hetgeen uitdrukkelijk vermeld is in de offerte, met uitzondering van eventuele meerwerken.
3.2. De Klant dient te zorgen dat Accurix op een normale manier haar werken kan uitvoeren op de overeengekomen plaats en het overeengekomen tijdstip, en zo ondermeer te zorgen voor de vlotte bereikbaarheid van de plaats waar de werken dienen te worden uitgevoerd. Indien hieraan niet is voldaan is de Klant ertoe gehouden alle schade, met inbegrip van de wachturen, bewaringskosten en kosten voor het behoud van de zaak, in hoofde van Accurix te vergoeden.
4. Termijnen
4.1. De uitvoeringstermijnen voor de door Accurix te leveren diensten worden in onderling overleg bepaald en zijn indicatief.
4.2. Accurix verbindt er zich toe de nodige inspanningen te leveren teneinde de overeengekomen termijnen te respecteren doch het respecteren ervan houdt geen resultaatsverbintenis in in hoofde van Accurix.
4.3. Eventuele overschrijding van de overeengekomen uitvoerings termijnen, wat de oorzaak ervan ook mag zijn, kan in geen geval aanleiding geven tot de verschuldigdheid van een schadevergoeding door Accurix.
4.4. Ingeval de uitvoering definitief onmogelijk wordt ingevolge overmacht hebben zowel Accurix als de Klant consument het recht om de overeenkomst te beëindigen zonder vergoeding.
4.5. Als overmacht wordt onder meer beschouwd brand, staking, lock out, oorlog, pandemie, verordeningen of voorschriften van de regering of administratie, bevoorradingsmoeilijkheden, onderbrekingen in transport en distributie, materiaalschaarste, gebrek aan onmisbare producten voor fabricatie, … in zoverre zij de uitvoering van de overeenkomst tijdelijk of definitief redelijkerwijze onmogelijk of buitensporig moeilijk maken.
5. Prijs
5.1. Omstandigheden die op het ogenblik van de ondertekening van de overeenkomst onvoorzienbaar waren en een invloed hebben op de kostprijs van de door Accurix te leveren diensten, kunnen aanleiding geven tot een herziening van de
overeengekomen prijs, waarover partijen een schriftelijk akkoord zullen maken.
5.2. Meerwerken worden afzonderlijk aangerekend aan de eenheidsprijzen zoals vermeld in de offerte voor zover het dezelfde werken betreft. Dit is bijvoorbeeld het geval indien de door de Klant opgegeven oppervlakte niet overeenkomst met de werkelijke oppervlakte.
5.3. Er zal een supplement verschuldigd zijn wanneer er bijkomende kosten of moeilijkheden zijn.
5.4. De in offertes en overeenkomsten weergegeven eenheidsprijzen zijn gebaseerd op de op dat moment bestaande materiaalprijzen, transportkosten, koersen, lonen, belastingen en andere voor het prijspeil relevante factoren. Indien na bevestiging van een offerte of sluiten van een overeenkomst in één of meer van de genoemde of andere relevante factoren een wijziging plaatsvindt, is Accurix gerechtigd de overeengekomen prijs dienovereenkomstig aan te passen. Zij zal de Klant hiervan onmiddellijk in kennis stellen. Indien krachtens deze bepaling tot prijsverhoging wordt overgegaan en de verhoging meer dan 10 % zou bedragen van het totale overeengekomen bedrag, dan heeft de Klant consument het recht om de overeenkomst binnen de acht kalenderdagen nadat zij bekend is of bekend kon zijn met deze prijsverhoging schriftelijk te beëindigen.
6. Facturatie en betaling
6.1. Tenzij anders bepaald in de bijzondere voorwaarden van de overeenkomst, dienen de facturen van Accurix contant of via bankoverschrijving te worden betaald op de zetel van Accurix binnen de 15 kalenderdagen na factuurdatum.
6.2. Facturen die niet binnen de 8 kalenderdagen na verzending ervan per aangetekend schrijven worden betwist, worden als definitief aanvaard beschouwd.
6.3. De Klant die in gebreke blijft de factuur te betalen op de vervaldag, dient behalve de hoofdsom, verwijlintresten à rato van 1 % per begonnen maand evenals een schadevergoeding van 15 % van het factuurbedrag, met een minimum van 125 EUR per vervallen factuur, te betalen. Deze intresten en de schadevergoeding zijn van rechtswege en zonder ingebrekestelling verschuldigd. Voor de Klant-consument geldt de toepasselijke wettelijke intrestvoet en dit na ingebrekestelling. De Klant consument heeft mutatis mutandis recht op dezelfde verwijlinteresten.
6.4. De niet-betaling van één factuur op haar vervaldag heeft tot gevolg dat alle andere openstaande facturen ineens opeisbaar worden en dat de Klant het voordeel van toegestane kortingen op de vervallen/openstaande facturen verliest.
6.5. Bij vertraging in betaling is Accurix gerechtigd, na ingebrekestelling, om hetzij de nog uit te voeren werken op te schorten, hetzij de overeenkomst te ontbonden onverminderd het recht op schadevergoeding.
7. Klachten – aansprakelijkheid
7.1. Accurix verbindt zich ertoe alle te verstrekken diensten met de meeste zorg uit te voeren. Alle prestaties van Accurix zijn inspannings-/middelenverbintenissen. Accurix is niet aansprakelijk voor fouten in de uitvoering te wijten aan onvoldoende of verkeerde input door de klant en/of verkeerde informatie van derden.
7.2. Eventuele klachten met betrekking tot de door Accurix geleverde diensten (bv. indien er een destructieve asbestinventaris dient te worden opgemaakt) dienen, op straffe van verval, per aangetekende brief met een gedetailleerde opgave van de gebreken gemeld te worden binnen de acht kalenderdagen na de uitvoering ervan indien het gaat om zichtbare gebreken en binnen de acht kalenderdagen na de ontdekking van het gebrek of nadat de Klant het gebrek redelijkerwijze had moeten ontdekken indien het gaat om verborgen gebreken. Eventuele rechtsvorderingen op grond van verborgen gebreken moeten bovendien, op straffe van verval, worden ingesteld binnen de 2 maanden na ontdekking van het gebrek of nadat de Klant het gebrek redelijkerwijs had moeten ontdekken en in elk geval binnen de twee jaar na de datum van uitvoering van de werken. Deze bepaling laat eventuele dwingende wettelijke garanties die van toepassing zijn op de Klant-consument onverlet.
7.3. Bij aansprakelijkheid van Accurix is het bedrag van een eventuele schadevergoeding beperkt tot maximum de prijs van de bestelde werken exclusief btw. Schade, met inbegrip van gevolgschade van de Klant of een derde, die dit bedrag overschrijdt komt niet in aanmerking voor vergoeding.
8. Eenzijdige beëindiging door de Klant
De Klant heeft te allen tijde het recht om de overeenkomst eenzijdig en zonder motivering geheel of ten dele te beëindigen op basis van art. 1794 oud BW mits betaling van de door Accurix – eventuele – reeds geleverde prestaties en vermeerderd met een forfaitaire schadeloosstelling gelijk aan 20% van de overeengekomen prijs. Deze bepaling laat het wettelijk herroepingsrecht van de Klant consument onverlet.
9. Ontbinding
In geval van ernstige contractuele tekortkomingen van zowel Accurix als de Klant, wordt de overeenkomst van rechtswege ontbonden lastens de in gebreke zijnde partij, die aan de andere partij een forfaitaire schadeloosstelling verschuldigd is gelijk aan 20% van de overeengekomen prijs.
10. Toepasselijk recht - bevoegde rechtbank
10.1. Alle met Accurix afgesloten overeenkomsten alsook de geschillen die daarmee verband houden worden exclusief beheerst door het Belgische recht, met uitsluiting van het Weens Koopverdra10.2. In geval van betwistingen die voortvloeien uit de overeenkomst of deze algemene voorwaarden, die er integraal deel van uitmaken, is uitsluitend de ondernemingsrechtbank Antwerpen, afdeling Hasselt bevoegd. Geschillen met een Klant-consument worden beslecht door de bevoegde rechtbank van de woonplaats van de Klant-consument.
11. Varia
11.1. De nietigheid van één van de bepalingen van deze algemene voorwaarden brengt geenszins de nietigheid van de overige bepalingen met zich mee.
11.2. Bij laattijdige annulatie (minder dan 48u voor de afspraak) van de gemaakte afspraak zal er een forfaitaire schadevergoeding aangerekend worden van 25% van de overeengekomen prijs.